Een .nl domeinnaam dient altijd voorzien te zijn van de meest recente gegevens van de rechtmatige eigenaar. Dus wanneer u verhuisd, dan dient u het formulier 'wijziging domeinnaamhouder' in te vullen en te ondertekenen.
Ook kan het zo zijn dat u de domeinnaam verkoopt aan een andere partij. Dan dient u (en de tegenpartij) ook het formulier voor 'wijziging domeinnaamhouder' in te vullen en te ondertekenen. Het spreekt natuurlijk voor zich, dat u bij de verkoop van uw domeinnaam dit formulier pas invuldt en ondertekend nadat u daadwerkelijk het overééngekomen bedrag heeft ontvangen, anders kunt u nog wel eens voor een onaangename verrassing komen te staan.
Op 17 maart 2010 heeft het SIDN een nieuwere versie van het DRS (Domein Registratie Systeem) in gebruikt genomen. Met de komst van het nieuwe systeem zijn een aantal formulieren afgeschaft, waaronder het zogenaamde registratie contract. U hoeft dus voor het registreren van een .nl domeinnaam geen SIDN registratie contract meer in te vullen. Het invullen van het bestelformulier van Eigendomein is hiermee voldoende. De gegevens die u invuldt op het bestelformulier zullen vervolgens gebruikt worden voor de registratie van uw domeinnaam.
Ook de het verhuisformulier voor .nl domeinnamen van de SIDN is afgeschaft sinds 17 maart 2010. Dit is vervangen door het zogenaamde 'token'-systeem. Voor het verhuizen van een .nl domeinnaam dient u te bezitten over het token, ook wel authorisatiecode of verhuiscode genoemd in de volksmond. Deze kunt u opvragen bij uw huidige registrar, waarna u de token invuldt op het bestelformulier van Eigendomein. Zonder token kan een .nl domeinnaam niet verhuisd worden.
Het verhuizen van een .nl domeinnaam kan 1 tot maximaal 5 werkdagen in beslag nemen. Dit proces kan versneld worden, wanneer uw huidige registrar de verhuizing accordeert. Helaas is dit niet verplicht en zal niet iedere registrant hieraan meewerken.
U moet er niet aan denken dat u bij een harde schijf crash (diefstal of blikseminslag) al uw belangrijke documenten kwijt bent of uw grote collectie foto's. Backupmaster is de perfecte oplossing voor particulieren en / of bedrijven en daarnaast ook nog eens betaalbaar!
Eigendomein hanteert dezelfde opzegprocedure als Internet Service Europe Ltd. Dat wil zeggen dat alle overéénkomsten c.q. contracten voor een domeinnamen, webhosting of virtual / dedicated servers, minimaal twee (2) maanden voor de vervaldatum schriftelijk (dus per fax of per aangetekende brief) opgezegd dienen te worden.
Indien aan deze voorwaarde niet voldaan is of wordt, dan wordt het contract automatisch met één (1) jaar opnieuw verlengd. Wanneer wij uw opzegging in goede orde hebben ontvangen, dan ontvangt u van onze administratieve afdeling een bevestiging per email. Wij adviseren u dan ook om het verzendbewijs van de fax of van de aangetekende brief goed te bewaren of misverstanden te voorkomen.
Ook wanneer u uw domeinnaam wilt wegverhuizen bij Eigendomein, dient u eerst uw domeinnaam, al dan niet tesamen met de webhosting, op te zeggen conform de algemene voorwaarden. Dat wil dus zeggen per fax of per aangetekende brief.
Nadat wij uw opzegging in goede orde hebben ontvangen, krijgt u per email een bevestiging van onze administratieve afdeling. Met deze bevestiging kunt u bij accountbeheer uw verhuiscode, EPP code of verhuis token opvragen voor uw domeinnaam of domeinnamen. Deze code is dan voldoende om de domeinnaam naar een andere provider te verhuizen.
Hieronder vindt u het formulier om de houdergegevens aan te passen van uw domeinnaam. Dit formulier is alleen noodzakelijk voor .nl domeinnamen.
Formulier voor het wijziging van de domeinnaamhouder
Voor het openen van .pdf bestanden, heeft u Acrobat Reader nodig. Deze is hier gratis te downloaden.
Schriftelijke opzeggingen kunt u richten aan het volgende adres:
Uiteraard kunt u ook uw opzegging per fax naar ons versturen. Gebruik hiervoor het volgende nummer:
Zodra wij uw opzegging hebben mogen ontvangen, zal deze zo spoedig mogelijk per email worden bevestigd door onze administratieve afdeling.
Voor het verhuizen van een .nl domeinnaam heeft u een zogenaamde authorisatiecode, ook wel token genoemd, nodig. Deze authorisatiecode of token kunt u opvragen bij uw huidige provider. Zonder deze authorisatiecode kunnen wij geen .nl domeinnaam verhuizen.
Bij de verhuizing van een .com, .net, .org, .info, .biz, .tv, .name of .us domeinnaam hebben wij een EPP-code nodig. Een EPP-code is de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse authorisatiecode. Ook de EPP-code kunt u opvragen bij uw huidige provider.
Eigendomein heeft een standaard opzegging online staan, die u naar uw huidige registrant of hostingprovider kunt sturen. Daarin wordt meteen verzocht om de EPP-code of authorisatiecode van uw domeinnaam naar u toe te sturen. De opzegging vindt u hier.